De maakindustrie: meer omzet betekent niet altijd dat je groeit!
We spraken met een ondernemer uit de maakindustrie en die heeft het in jaren niet meer zo druk gehad als nu. Sterker nog, de laatste keer dat hij dit omzetniveau had was voor de crisis. Toch fijn als je jezelf als ondernemer even geen zorgen hoeft te maken…

Omzet vs marktaandeel
De hoogconjunctuur van de laatste jaren is natuurlijk fantastisch om een aantal jaar dikke zwarte cijfers te schrijven. Toch maakt groei ook lui omdat new business vaak minder belangrijk wordt voor bedrijven. Hierdoor zien we vaak dat een bedrijf in omzet wellicht groeit, maar dat er nauwelijks nieuwe klanten zijn bijgekomen. Sterker nog, vaak zijn er zelfs een aantal klanten de deur uit gelopen, omdat de concurrentie flink toe neemt.

De conclusie is dus dat je bent gegroeid in omzet, maar je marktaandeel is gekrompen. Zolang de hoogconjunctuur voortduurt voel je daar niet zo veel van, maar wat zijn de gevolgen op de lange termijn..

Een ezel stoot zich niet twee keer aan dezelfde steen..
Als bestaande klanten grotere volumes afnemen zal je daar ook je organisatie op inrichten. Meer mensen, meer machines, meer software, meer ruimte, etc..
Het verleden heeft ons geleerd dat de economische groei ook weer zal stagneren en een correctie krijgt..

Dat betekent dat volumes minder worden omdat bestaande klanten weer zullen krimpen.
Je mensen, machines en alle ander zaken waar je in hebt geïnvesteerd doen dat niet, die blijven in de meeste gevallen. Zo hard als je de laatste jaren bent gegroeid, zo hard kan het dan ook weer van je afgaan.

Denk vooruit!
Juist nu is het moment om te investeren in de breedte van je klantenbestand en je marktaandeel uit te breiden, zodat je niet te afhankelijk wordt van bestaande klanten en aan risicospreiding doet.
Dit is de enige manier om er voor te zorgen dat je op een duurzame manier groeit.
Laat je niet (opnieuw) verassen!