fbpx

3 verrassende statistieken over salestoppers!

Match-day Academy

Match-day Academy

Veel mensen hebben het beeld dat een salestopper manipulatief en glad is. Mijn dagelijkse ervaring is het tegenovergestelde. Daarom vond ik het tijd om op zoek te gaan naar onderzoeken over salestoppers.

Welke persoonlijke eigenschappen werken het best in sales?

Om deze vraag te beantwoorden kwam ik bij Steve W. Martin, een professor aan de USC Marshall School of Business en auteur van Heavy Hitter Sales Psychology. Hij wilde erachter komen hoe salestoppers verschilden van hun minder presterende collega’s.

Hij onderzocht dit aan de hand van persoonlijkheidstests bij duizend B2B-verkopers. Deze verkopers werkten bij enkele van ’s werelds meest toonaangevende bedrijven. Dit is wat uit zijn onderzoek bleek:

Sales Research on Top Sellers:

1. Bescheidenheid

Van de salestoppers heeft 91% een bovengemiddelde score voor bescheidenheid!
Ze hoeven niet het middelpunt van de belangstelling te zijn, maar zetten de klant centraal in alles wat ze doen. Ze luisteren meer dan dat ze praten. Het belangrijkste is dat de klant geholpen wordt.

2. Nieuwsgierig

82% van de salestoppers scoorde extreem hoog op nieuwsgierigheidsniveaus.
Top-verkopers willen meer leren over hun klanten, markt, producten, waardeproposities, triggerende gebeurtenissen, het koopproces en de personen waarmee ze omgaan. Met een diepe honger naar kennis en informatie stellen ze meer en betere vragen.

3. Doelgericht

De grootste groep salestoppers scoort zeer hoog op prestatiegerichtheid namelijk 84%. Zij werken met doelstellingen en doen er alles aan deze te bereiken. Daarom houden ze de voortgang bij en zijn ze goudeerlijk over hoe het gaat. Ze zoeken mogelijke obstakels, zodat ze deze kunnen elimineren / minimaliseren voordat ze zich voordoen. Ze maken strategieën, bedenken plannen A, B en zelfs C. Ze hopen nooit op succes, ze creëren het.

Bron: “Seven Personality Traits of Top Salespeople,” Steve W. Martin, Harvard Business Review, https://hbr.org/2011/06/the-seven-personality-traits-o

Wil je het blog delen?

Share on linkedin
Deel op LinkedIn
Share on facebook
Deel op Facebook
Share on whatsapp
Deel op WhatsApp

Bel ons

Wij zijn bereikbaar tussen 08:00 en 17:30. Heb je vragen of wil je meer weten? Bel gerust! op 033 - 303 4970

Mail ons

Heb je vragen over het blog of heb je andere vragen? Stuur ons een mailtje naar: rubenvantwillert@match-day.nl

Bezoek ons

Ons hoofdkantoor staat op de Broerswetering 10A in Bunschoten Spakenburg.

Match-day Academy

Andere blogs

Dit Is Waarom We Niet Zonder Salesmensen Kunnen!

Wanneer we de werkzaamheden van salesmensen analyseren zien we dat alles wat ze doen als primaire doel heeft om mensen te beïnvloeden. Of het nou gaat om prospecten, het onderzoeken van de behoefte van prospects, het geven van een demo of het maken van een voorstel. Alles heeft als doel

Hoe vind je nieuwe markt en creëer je vraag?

Hoewel veel zogenaamde guru’s anders beweren heeft het overgrote deel van de bedrijven niet voldoende inbound leads of referenties om structureel te groeien of hun targets te halen.Maar hoe vind je proactief nieuwe markt? Vinden of gevonden worden? Peter Verlegh, hoogleraar marketing aan de VU, omschreef de essentie van marketing

Leads genereren

Het genereren en opvolgen van leads in tijden van corona

Corona. Een onderwerp wat ons al lange tijd bezighoudt. Op het virus zelf gaan we verder niet in daar is al genoeg over geschreven. Wel is het goed om vanuit ons perspectief eens te delen wat het effect is van het virus op new  business. Specifiek wil ik inzoomen op