In 3 stappen meer conversie voor SaaS-oplossingen

Door de groei van SaaS-bedrijven, ruim 19% per jaar, hebben prospects meer keuze dan ooit. Veel bedrijven willen graag slimmer werken en automatiseren, maar moeten zelf opzoek naar een oplossing die bij hen zou kunnen passen. Een deel van jouw meest interessante prospects zal zelf contact met jou opnemen via marketing of je netwerk. Het leeuwendeel is echter passief en doet dat niet. Veel softwarebedrijven hebben voldoende capaciteit om meer new business te doen, maar vinden het lastig om meer afspraken te krijgen met nieuwe klanten via de huidige kanalen.

Hoe zorg je ervoor dat jij als eerste aan tafel zit bij deze bedrijven en hoe zorg je ervoor dat ze een demo van jouw oplossing te zien krijgen?

Stap 1: Top 250 potentiële klanten

De eerste stap is te bepalen welke 250 bedrijven bijvoorbeeld het beste passen bij jouw oplossing. Wellicht weet je gelijk om welke bedrijven dit zou moeten gaan, zo niet dan helpt het enorm om een analyse te maken van jouw grootste klanten te doen. Probeer minimaal dertig bedrijven te onderzoeken en analyseer welke eigenschappen deze bedrijven hebben. Kijk vervolgens welke bedrijven in deze markt over dezelfde eigenschappen beschikken. Vervolgens wil je de potentie van deze markt in kaart krijgen. Eén van de grootste new business fouten is veel te veel tijd steken in bedrijven die niet goed bij je passen

Weet je nu bijvoorbeeld welke bedrijven in Nederland er allemaal voldoen aan jullie ideale klant profiel?


Resultaat:
✔ Een ideaal klant profiel en hoeveel bedrijven hieraan voldoen.
✔ Concrete saleslijst met de bedrijfsnamen waar we new business mee willen doen



Stap 2: Data = new business

Data wordt steeds belangrijker. Sterker nog ik geloof dat wie de meest actuele database heeft, de meeste new business doet! In mijn ogen is goede new business weten wie er allemaal in je markt zitten en wat ze waard zijn.

Wat weet je van jouw top 250 meest interessantste prospects?

Weet je van die bedrijven wie er beslist, wat hun omzetpotentie is en wanneer ze in de markt zijn?
Ik kan me voorstellen dat wanneer je dit niet weet dat het dan lastig is om structureel bij dit soort bedrijven binnen te komen. Wanneer je dit wel in kaart hebt weet je precies waarom en wanneer je potentiële klant zaken met je wil doen en wanneer je aan tafel met hen moet zitten. Hierdoor kun jij jouw demo doen op het moment dat zij op zoek zijn naar een oplossing waarbij jij kan helpen.

Resultaat:
✔ Je new business markt in kaart.

Stap 3: 3 kanalen contactstrategie


Om te weten wat er speelt bij jouw potentiële klanten moet je proactief contact met hen opnemen. Wanneer je alleen ‘call’ gebruikt als kanaal, zul je merken dat veel prospects jou niet op dat moment jou te woord kunnen staan. Via marketing bereik je een groot deel niet of krijg je bepaalde vragen niet beantwoord. Uiteindelijk wil je wel in gesprek komen met je prospect.

Wij hebben een proces ontwikkeld waarin we gebruik maken van 3 kanalen (LinkedIn, email en call).
Het belangrijkste is te onthouden dat het niet gaat om welk kanaal jij het fijnst vindt. Maar op welk kanaal je potentiële klant het best is te bereiken.

Resultaat:
✔ Je eigen new business cadence

Wil je het blog delen?

Share on facebook
Deel op Facebook
Share on twitter
Deel op Twitter
Share on linkedin
Deel op Linkdin

Benieuwd?
Dan nemen wij contact met je op!