[vc_row][vc_column width=”1/6″][vc_empty_space height=”30px”][/vc_column][vc_column width=”2/3″][vc_empty_space][vc_column_text][vc_row][vc_column width=”1/1″][vc_column_text]

In het boek “Toeval is logisch” van wetenschapper Peter Winsemius legt hij de uitspraken van Johan Cruijff uit en hoe je deze kan interpreteren in je business. In hoofdstuk 22 staat de volgende uitspraak: “Je wordt beter door slechter te worden.” Hoe kunnen we dat interpreteren in onze dagelijkse business?[/vc_column_text][/vc_column][vc_column width=”1/6″][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column width=”1/6″][vc_empty_space height=”20px”][/vc_column][vc_column width=”2/3″][vc_column_text][vc_row][vc_column width=”1/1″][vc_column_text]

De wet van de remmende voorsprong

Economen noemen bovenstaande uitspraak de Wet van de remmende voorsprong: winnaars worden lui omdat ze denken dat ze heel goed in hun vak zijn of ze worden voorzichtig om niet verliezen wat ze net hebben gewonnen. Het resultaat is dan een rap verval: de voorsprong remt ze in hun verdere ontwikkeling. Dit fenomeen komt naast in de sport ook regelmatig voor in het bedrijfsleven.

Bloeiende economie

Doordat de economie enorm is aangetrokken, durven veel bedrijven weer te investeren. Zo ook jouw bestaande klanten, die hoogstwaarschijnlijk meer bij je zullen afnemen wat ten kosten gaat van jouw capaciteit.

Veel bedrijven stoppen dan met het investeren in het bewerken van hun markt en het contacten van hun potentiele droomklanten. De goed draaiende economie werkt dan uiteindelijk als een boemerang. Nu ga je dubbel zo hard, maar straks ga je dubbel zo slecht. Hoe komt dit? 

Dit komt omdat je te afhankelijk van je bestaande klanten bent geworden en niet aan risicospreiding hebt gedaan.

Droomklanten

Voor elke business geldt dat er een bepaald type klanten zijn die heel erg goed passen bij jouw oplossing. Bij Match-day noemen we dit “de droomklanten”. De enige manier om op lange termijn af te dwingen dat jouw droomklanten werkelijk klant bij je worden, is door structureel contact met ze te leggen en te houden. Niet elke droomklant heeft tenslotte gelijk behoefte, gemiddeld is slecht 3% van je doelgroep NU in de markt. Voor veel van hen geldt dus dat hun behoefte op termijn gecreëerd moet worden. Contact hebben en houden is hiervoor cruciaal. Zodat als er wat speelt, jij “toevallig” in de lucht komt en aan tafel zit.

Zo maak je toeval logisch..

[/vc_column_text][/vc_column][vc_column width=”1/6″][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_empty_space][/vc_column][/vc_row]