1. Outbound sales experts
Binnen veel organisaties is de rol van prospecter of outbound sales een zwaar ondergewaardeerde job. Als je de rol op deze manier behandeld krijg je nooit top resultaten. Het is namelijk een uitdagende en cruciale rol. Behandel je outbound sales als experts en zorg ervoor dat ze dit zijn of worden. Train en ontwikkel de specifieke vaardigheden die nodig zijn.
2. Kwalificeer je ideale klanten voor je contact opneemt
De meeste prospecttijd gaat verloren door contact op te nemen met ongekwalificeerde op branche gebaseerde prospects. Spendeer voldoende tijd aan het opstellen van een ideaal klantprofiel. Welke eigenschappen hebben je top 10-20% klanten en kwalificeer hier je prospects op.
3. Onderzoek behoefte
Waar voorheen de sales gepusht werd, is dit totaal niet meer aan de orde in prospecting 2.0
In plaats van doordrukken is het hoofddoel van het contact om te onderzoeken. Onderzoeken wat de prospect doet en of er een mutual fit is of juist niet.
4. Smartphone mails
Stop met het sturen van lange salesmails die niemand leest! Stuur korte mails die leesbaar zijn op een smartphone scherm zonder te scrollen. Wees eerlijk en tot he point – wat is het doel van je mail?
5. Slimme salestools
Gebruik slimme salestools om je salesproces zo effectief mogelijk te maken. Denk bijvoorbeeld aan dashboard of tools die het gedrag (bijvoorbeeld website bezoek) van je prospect monitoren. Er zijn zoveel tools, dat je misschien door de bomen het bos niet meer ziet. Maar blijft testen en kijk welke tools jullie salesproces helpen.