fbpx

Hoe kun je salestaken specialiseren om meer te groeien!

Match-day Academy

Match-day Academy

In mijn vorige functie was ik verantwoordelijk voor de volgende taken.

  • Koude acquisitie voeren.
  • Opvolgen van de acquisitie.
  • Inplannen van gemaakte afspraken met potentiële klanten.
  • Het opvolgen van de gemaakte afspraken.
  • Na de afspraak het maken van offertes.
  • Het opvolgen van het offertetraject.
  • Het sluiten van de deal.
  • Het beheren van de relatie met de nieuwe klant.

Wat heeft dit voor invloed gehad op mijn werkzaamheden? Ik deed de dingen ik goed beheerste en die mij het meest opleverden. De overige taken pakte ik af en toe op.

Toen ik kort werkzaam was bij het bedrijf was het eenvoudig om deze lijst met werkzaamheden structureel af te werken en alle zaken bij te houden. Naarmate het acquisitie voeren steeds beter ging werd ik drukker met afspraken en de reistijd die dit met zich meebrengt. Een goede planning gaf de uitkomst, dit wel voor korte duur.

De afspraken opvolgen en de bijkomende werkzaamheden zoals het maken van offertes, het opvolgen van offertes en het maken van orders namen steeds meer tijd in beslag. Dit resulteerde er uiteindelijk in dat ik ging kiezen waar ik mijn tijd aan ging besteedden. Waar ben ik goed in? Wat is voor mij het meest interessant?

  • Provisie over het binnenhalen van nieuwe klanten?
  • Provisie over het vasthouden en uitbreiden van bestaande klanten?
  • Bellen naar onbekende mogelijke klanten die in eerste instantie niets opleveren?

Mijn keus was dat ik minder tijd vrij maakte voor het doen van acquisitie. Ik deed het nog wel af en toe maar als het 4 uur per maand was, was het veel. In eerste instantie gaf dit geen problemen omdat ik mijn tijd goed kon invullen, maar op de langere termijn werd het mij duidelijk dat de afspraken afnamen, het aantal offertes nam af en de uiteindelijke orders ook. Het resultaat dat ik in Q1 en Q3 hele mooie omzetten draaide, maar in Q2en Q4 druk was om mijn aantal afspraken voor het volgende kwartaal aan te vullen.

Mijn conclusie:

Door mensen verantwoordelijk te maken op verschillende onderdelen van het totale sales traject, denk hierbij aan bijvoorbeeld: New Business, Accountmanagement en Relatiebeheer werkt iedereen in zijn/haar kracht en worden de taken structureel opgepakt. Hierdoor blijft de pijplijn aan de onderkant gevuld, krijgen de accountmanagers voldoende afspraken en kan de relatiebeheerder zich compleet focussen op het vergroten van klanttevredenheid.

Wil je het blog delen?

Share on linkedin
Deel op LinkedIn
Share on facebook
Deel op Facebook
Share on whatsapp
Deel op WhatsApp

Bel ons

Wij zijn bereikbaar tussen 08:00 en 17:30. Heb je vragen of wil je meer weten? Bel gerust! op 033 - 303 4970

Mail ons

Heb je vragen over het blog of heb je andere vragen? Stuur ons een mailtje naar: rubenvantwillert@match-day.nl

Bezoek ons

Ons hoofdkantoor staat op de Broerswetering 10A in Bunschoten Spakenburg.

Match-day Academy

Andere blogs

Dit Is Waarom We Niet Zonder Salesmensen Kunnen!

Wanneer we de werkzaamheden van salesmensen analyseren zien we dat alles wat ze doen als primaire doel heeft om mensen te beïnvloeden. Of het nou gaat om prospecten, het onderzoeken van de behoefte van prospects, het geven van een demo of het maken van een voorstel. Alles heeft als doel

Hoe vind je nieuwe markt en creëer je vraag?

Hoewel veel zogenaamde guru’s anders beweren heeft het overgrote deel van de bedrijven niet voldoende inbound leads of referenties om structureel te groeien of hun targets te halen.Maar hoe vind je proactief nieuwe markt? Vinden of gevonden worden? Peter Verlegh, hoogleraar marketing aan de VU, omschreef de essentie van marketing

Leads genereren

Het genereren en opvolgen van leads in tijden van corona

Corona. Een onderwerp wat ons al lange tijd bezighoudt. Op het virus zelf gaan we verder niet in daar is al genoeg over geschreven. Wel is het goed om vanuit ons perspectief eens te delen wat het effect is van het virus op new  business. Specifiek wil ik inzoomen op