fbpx

Waarom je als bedrijf JUIST nu moet investeren in je potentiële klantenbestand!

Match-day Academy

Match-day Academy

In het boek “Toeval is logisch” van wetenschapper Peter Winsemius legt hij de uitspraken van Johan Cruijff uit en hoe je deze kan interpreteren in je business. In hoofdstuk 22 staat de volgende uitspraak: “Je wordt beter door slechter te worden.” Hoe kunnen we dat interpreteren in onze dagelijkse business?

De wet van de remmende voorsprong

Economen noemen bovenstaande uitspraak de Wet van de remmende voorsprong: winnaars worden lui omdat ze denken dat ze heel goed in hun vak zijn of ze worden voorzichtig om niet verliezen wat ze net hebben gewonnen. Het resultaat is dan een rap verval: de voorsprong remt ze in hun verdere ontwikkeling. Dit fenomeen komt naast in de sport ook regelmatig voor in het bedrijfsleven.

Bloeiende economie

Doordat de economie enorm is aangetrokken, durven veel bedrijven weer te investeren. Zo ook jouw bestaande klanten, die hoogstwaarschijnlijk meer bij je zullen afnemen wat ten kosten gaat van jouw capaciteit.

Veel bedrijven stoppen dan met het investeren in het bewerken van hun markt en het contacten van hun potentiele droomklanten. De goed draaiende economie werkt dan uiteindelijk als een boemerang. Nu ga je dubbel zo hard, maar straks ga je dubbel zo slecht. Hoe komt dit?

Dit komt omdat je te afhankelijk van je bestaande klanten bent geworden en niet aan risicospreiding hebt gedaan.

Droomklanten

Voor elke business geldt dat er een bepaald type klanten zijn die heel erg goed passen bij jouw oplossing. Bij Match-day noemen we dit “de droomklanten”. De enige manier om op lange termijn af te dwingen dat jouw droomklanten werkelijk klant bij je worden, is door structureel contact met ze te leggen en te houden. Niet elke droomklant heeft tenslotte gelijk behoefte, gemiddeld is slecht 3% van je doelgroep NU in de markt. Voor veel van hen geldt dus dat hun behoefte op termijn gecreëerd moet worden. Contact hebben en houden is hiervoor cruciaal. Zodat als er wat speelt, jij “toevallig” in de lucht komt en aan tafel zit.

Zo maak je toeval logisch..

Wil je het blog delen?

Share on linkedin
Deel op LinkedIn
Share on facebook
Deel op Facebook
Share on whatsapp
Deel op WhatsApp

Bel ons

Wij zijn bereikbaar tussen 08:00 en 17:30. Heb je vragen of wil je meer weten? Bel gerust! op 033 - 303 4970

Mail ons

Heb je vragen over het blog of heb je andere vragen? Stuur ons een mailtje naar: rubenvantwillert@match-day.nl

Bezoek ons

Ons hoofdkantoor staat op de Broerswetering 10A in Bunschoten Spakenburg.

Match-day Academy

Andere blogs

Dit Is Waarom We Niet Zonder Salesmensen Kunnen!

Wanneer we de werkzaamheden van salesmensen analyseren zien we dat alles wat ze doen als primaire doel heeft om mensen te beïnvloeden. Of het nou gaat om prospecten, het onderzoeken van de behoefte van prospects, het geven van een demo of het maken van een voorstel. Alles heeft als doel

Hoe vind je nieuwe markt en creëer je vraag?

Hoewel veel zogenaamde guru’s anders beweren heeft het overgrote deel van de bedrijven niet voldoende inbound leads of referenties om structureel te groeien of hun targets te halen.Maar hoe vind je proactief nieuwe markt? Vinden of gevonden worden? Peter Verlegh, hoogleraar marketing aan de VU, omschreef de essentie van marketing

Leads genereren

Het genereren en opvolgen van leads in tijden van corona

Corona. Een onderwerp wat ons al lange tijd bezighoudt. Op het virus zelf gaan we verder niet in daar is al genoeg over geschreven. Wel is het goed om vanuit ons perspectief eens te delen wat het effect is van het virus op new  business. Specifiek wil ik inzoomen op