Ik herinner me een discussie met een collega accountmanager John over hoe je als verkoper het beste een band op kan bouwen met je prospects.
Ik vertelde John over een bepaalde strategie die ik enorm succesvol vond voor het versterken van relaties.
Tot mijn grote verbazing was John het totaal niet met mij eens!
John zei ”dit soort manipulatieve aanpakken zit geen prospect op te wachten!”
Ik vertelde hem hoe ik de strategie met veel succes gebruikte.
Waarop John me vertelde dat hij dezelfde strategie in het verleden ook gebruikt had, alleen dan zonder succes…
Om hem te overtuigen vertelde ik welke succesvolle salescollega’s mijn strategie nog meer gebruikte.
John vertelde mij daarop welke succesvolle salescollega’s deze strategie zonder succes hadden gebruikt!
Ik begreep er geen hout van, want ik had met mijn eigen ogen gezien dat dat deze strategie super goed werkte!
Waarom geloofde John me nou niet? Zat ik er naast?
John was namelijk een zeer goed scorende accountmanager.
Toen besefte ik het pas…
We vertrouwde beide op onze eigen ervaring van wat wel werkt en wat niet. En realiseerde ik me dat nagenoeg elke salesprofessional op deze manier werkt.
De methode die zowel ik als John gebruikte waren beide b*llshit!
Omdat het niet gebaseerd is op wetenschap waarvan bewezen kan worden dat het keer op keer werkt!
Daarom zijn de uitkomsten van de meeste salesstrategieën zo onvoorspelbaar.
Met als gevolg dat je moet “raden of hopen” dat je strategie werkt!
Sales is te belangrijk om te baseren op meningen of foefjes!
STOP MET HOPEN!
Wie is het met me eens? 👇👇👇
#sciencebasedselling #ondernemerschap #newbusiness