fbpx

Zijn er bijzondere vaardigheden die iemand succesvol maken in verkopen?

Match-day Academy

Match-day Academy

Deze vraag horen wij wekelijks, zo niet dagelijks van ondernemers en verkopers die zich willen verbeteren in het scoren van nieuwe klanten. Reden voor ons als salesbureau om een methode te ontwikkelen die iedere verkoper op eenvoudige wijze kan toepassen in zijn dagelijkse werkzaamheden. Of het nu gaat om een product of dienst, voor beide is deze methode

In 3 stappen toe te passen:

Stap 1. Targeting:

Targeting is het eerste onderdeel en is het vertrekpunt voor iedere verkoper om te starten met het scoren van nieuwe klanten. Het is niets meer of minder dan bepalen wie je gaat benaderen en waarom je dat gaat doen. Wat wij veel hebben gemerkt is dat veel verkopers op basis van willekeur achter nieuwe klanten aan gaan en veel te veel tijd stoppen in bedrijven die niet bij hen passen.

Stap 2. Goede gesprekstechnieken:

Uit de analyse van het grootste wetenschappelijke onderzoek naar sales blijkt dat in succesvolle verkoopgesprekken de potentiele klant het meest aan het woord is. En hoe krijg je een potentiele klant aan het praten? Door vragen te stellen!

Het is dus geen verassing dat de meeste succesvolle verkopers, degene zijn die de meeste vragen stellen. Opvallend is dat volgens het succesvolle verkopers, niet zomaar vragen stellen. Succesvolle verkopers stellen slimme vragen, die ze in de meeste gevallen ook nog eens in een bepaalde volgorde stellen, wat Spin Selling genoemd wordt. Spin Selling is het systematisch ontdekken, onderzoeken, verduidelijken en begrijpen van de businessbehoefte en problemen van je potentiële klant.

Niet voor niets maken veel salesgedreven organisaties gebruik van het SPIN model om hun verkopers te trainen.

3. Structureel verkopen:

Goed verkopen is sterker afhankelijk van goede planning dan van welke afzonderlijke factor dan ook. Een goed  gesprek alleen is vaak niet genoeg en heeft goede opvolging nodig. Nagenoeg iedere ondernemer of verkoper zal dit beamen. Echter blijkt in de praktijk dat systematisch verkopen, dus ook opvolging geven aan verkoopgesprekken, verbazingwekkend weinig wordt gedaan.

Logisch gevolg is dan ook dat je de groei van nieuwe omzet niet kan afdwingen en afhankelijk blijft van wat er aanwaait.

Wil je het blog delen?

Share on linkedin
Deel op LinkedIn
Share on facebook
Deel op Facebook
Share on whatsapp
Deel op WhatsApp

Bel ons

Wij zijn bereikbaar tussen 08:00 en 17:30. Heb je vragen of wil je meer weten? Bel gerust! op 033 - 303 4970

Mail ons

Heb je vragen over het blog of heb je andere vragen? Stuur ons een mailtje naar: rubenvantwillert@match-day.nl

Bezoek ons

Ons hoofdkantoor staat op de Broerswetering 10A in Bunschoten Spakenburg.

Match-day Academy

Andere blogs

5 STAPPEN DIE GEGARANDEERD LEIDEN TOT EEN INHOUDELIJK GESPREK

Hoe zorg jij ervoor dat je in de eerste krappe halve minuut het vertrouwen wint van je prospect? Het is voor veel accountmanagers, ZZP’ers en ondernemers in het begin enorm lastig om in gesprek te komen met prospects. Maak je geen zorgen. Je beschikt NOG niet over de methodes die jou helpen om het perfecte gesprek te

sales

Laat je sales exploderen door 6 op wetenschap gebaseerde methodes te gebruiken! (Deel 1)

Wist je dat 63% van de sales mensen potentiële klanten wegjaagt in plaats van ze binnenhaalt? Nee wij ook niet. Toch is het best logisch als we kijken naar het schokkende feit dat het overgrote deel van de verkopers niet weet hoe het aankoopproces van hun kopers eruitziet. Sterker nog, hoe kan je potentiële klanten begeleiden in het kopen van jouw product of

Dit Is Waarom We Niet Zonder Salesmensen Kunnen!

Wanneer we de werkzaamheden van salesmensen analyseren zien we dat alles wat ze doen als primaire doel heeft om mensen te beïnvloeden. Of het nou gaat om prospecten, het onderzoeken van de behoefte van prospects, het geven van een demo of het maken van een voorstel. Alles heeft als doel